Dos Equis – The Most Interesting Man In the World

The worlds most interesting man var en reklamkampanj som gick under många år och som är mycket omtyckt. Reklamkampanjen som innehåller en lång rad olika reklamfilmer berättar historien om världens mest intressanta man. Den berättar olika historier om varför han är så speciell. Karaktären sägs vara baserad på Lorenzo Lamas (Falcon Crest & Renegade) pappa men tar också inspiration från Hemingway och andra kända personligheter.

Kampanjen innehåller en lång rad olika längre reklamfilmer och ett antal kortare ”one liners”. De längre filmerna speglar delar av hans liv och avslutas ofta med frasen ”I do not allways drink beer, but when i do, I drink Dos equis.”. De kortare filmer låter honom ge sin åsikt om något och avslutas vanligen med ”Stay thirsty my friends”. Det är var mycket vanligt att dessa kortare reklamfilmer sändes i grupp.

Det är enkelt att se att dessa filmer är populära genom att besöka Youtube och se alla video som har lagts upp där. Detta inkluderar omklippta filmer, samlingsfilmer etc.

Denna reklamserie nåde sin största popularitet efter att den blev en Meme. Det finns mer än 500 000 olika Memes som har vaserats på denna reklamserie.

Denna reklamkampanj är ett mycket bra exempel på en kampanj som ökar medvetenheten om en viss vara på marknaden. I detta fall dos equis öl.  Företaget ökade sin försäljning med 22% under perioden kampanjen gick.  Marknaden för öl krympte med 4 % under samma tid,

De flesta filmerna i denna kampanj är underhållande om än lite chauvinistiska och eftersom det finns så många blir de inte tråkiga. Man kan se filmen för man vet sällan vad som kommer hända i just den filmen. Denna reklamkampanj har utnyttjar också kortare filmer på ett briljant sätt.

Dessa filmer är bara några sekunder långa. Kostar lita att spela in eftersom de alla använder samma dekor och kan spelas in under en dag. Det är med andra ord inte dyrt att spela in ett stort antal av dem. Detta gjorde det möjligt för kampanjen att hålla sitt budskap färskt utan behöva använda sig av en längre film. Dessa kortare filmer är billigare att köpa sändningstid för och irriterar inte tittaren. Detta då de kan bytas ut ofta och även om tittaren sett dem så är de mycket korta.

Denna reklamkampanj är ett mycket bra exempel på en väl genomförd kampanj och om du är intresserad av marknadsföring bör du studera denna kampanj noggrant. Den är inte lämplig att kopiera rakt av. Men den visare hur en bra ide som är välplanerad från grunden kan få ett mycket stort genomslag.