Dum ways to die

Dum ways to die skall kanske mer ses som en folkupplysningskampanj än en reklamfilm men då båda typerna av filmer har samma syfte så anser jag att jag bör ta en titt på filmen. Dum ways to die är en av de nyaste filmer som jag har recenserat här och är ett utmärkt exempel på hur en välgjord film kan få global uppmärksamhet.

Dum ways to die utformades av reklambyrån McCann Melbourne på uppdrag av Melbournes kollektiv trafik. Filmens syfte är att sprida ett säkerhetsbudskap bland barn och förhindra olyckor med tågen. Detta exemplifieras av att dessa anges som de dummaste sätten att dö nära slutet av filmen. Filmen utvecklades av Pat Baron, animerades av Julian Frost, och producerades av Cinnamon Darvall. Filmen blev snabbt en internationell succé. Den fick gratis uppmärksamhet och media utrymme till ett värde av minst 400 miljoner kronor.

Filmen fick nästan 5 miljoner visningar inom de första 72 timmarna efter att den släpptes. Den har nu mer än 130 miljoner visningar på Youtube och mer än 1 miljon likes.

Vad är det som gjorde denna film som framgångsrik?
Jag skulle vilja hävda att den främsta anledningen till att filmen blev så populär är att den kan uppskattas av alla. Den är gjord för barn men dess animering och trallvänliga låt gör att även vuxna kan uppskatta den. Det spelar ingen roll om du är ett barn eller om du är vuxen. Alla kommer känner sig mer lyckliga när de har sett videon. Videon är glad.

En annan sak som fick denna reklamfilm att bli uppmärksammad är att den skiljer sig mycket från de flesta andra kampanjer vid denna tidpunkt. Detta är ett återgående tema som man kan se när man analyser vad som skapar en framgångsrik reklamfilm. De avviker från normen och ger därmed tittar något som känns fräschare än alla andra reklamkampanjer de ser på tv. Humor är också ett viktigt element som är vanligt förekommande i riktigt framgångsrika och omtyckta reklamkampanjer.

det finns nu massvis med små klipp animerade i samma stil:

Det finns även en lång rad parodier.