Gevalia – Oväntat Besök

När du får oväntat besök var en lång reklamkampanj som innehöll en lång rad olika reklamfilmer. Det var en av de första reklamserierna som innehöll reklamfilmer som bygger på varandra och fungerar som en utbyggd historia. Detta är något som ICA sedan skulle bygga vidare på mycket framgångsrik i deras långa reklamserie om Stig och hans Ica butiken.

Det som gjorde dessa reklamfilmer omtyckta var att de var roliga och att de ofta byttes ut. Som tittar fick man aldrig tid att tröttna på en reklamfilm innan den ersattes av en ny. Många reklamfilmer blir snabbt irriterande p.g.a. att man som tittare redan har sett dem så många gånger. Det spelar ingen roll om reklamen är relativt bra. De flesta reklamfilmer blir irriterande när man måste se dem för 50:e gången. Detta får tittaren att byta kanal eller gå till toaletten när reklamen börjar. Gevalia löste detta problem genom att byta ut reklamfilmerna ofta och genom att låta varje ny reklamfilm berätta en ny del av en längre historia. Detta gav tittaren ett incitament att faktiskt välja att se reklamfilmen. Detta ökar inte bara den genomslagskraft en reklamfilm kan ha. Den skapar också en positiv association hos tittaren vilket gör varumärket mer omtyckt.

Humor var alltid ett centralt tema i dessa annonser. Vissa av annonserna fick relativt mycket internationell uppmärksamhet p.g.a. deras humor och visades i många samlingar över världens roligaste reklamfilmer. Humorn i dessa reklamfilmer kan dock inte sägas vara det enda  viktiga elementet i dessa filmer. De hjälpte definitivt de första filmerna att bli populära men för de senare var spänning en minst lika viktig del av filmerna. Som tittar visste man vad som skulle hände men inte hur. Någon skulle få oväntat besök men är den person man ser på skärmen den som skall få besök eller är det personen som kommer råka ut för en olycka och besöka någon annan?

Det var denna blandning av humor och spänning som gjorde konceptet så framgångsrikt.