ICA stig

ICA:s reklamkampanj om Stigs ICA-butik är Sveriges utan tvivel mest framgångsrika reklamkampanj. Kampanjen är skapad av King reklambyrå. Varje film är en liten sketch som ofta bygger på tidigare sketcher.

Många ser fram emot varje nytt avsnitt för att få följa det galna livet i ICA butiken. Skådespelarna som deltog i filmerna blev snabbt rikskändisar.

Reklamserien om ICA Stigs butik vann guldägget tre gånger, 2001, 2002 och 2003.  Reklamkampanjen började 2001 och går än i dag på TV. Under 2015 lämnade Hans Mosesson kampanjen och Loa Falkman tog över rollen som ICA stig. Han spelar samma person och de övriga deltagarna märker inte att de fått en ny chef.

Reklamserien blev redan 2007 den reklamserie som gått längst på tv. Ett världsrekord som blir allt mer svårt att slå för varje år som går. Det har sänts mer än 500 olika delar i denna reklamkampanj.

Reklamseriens hemlighet

Denna reklamkampanj är framgångsrik av många skäll. Dels så innehåller den personligheter som de flesta tycker om och dels så innehåller den en hel del humor. En annan viktig del i kampanjens framgång är att den hela tiden går framåt som en liten mini-såpopera. Detta är briljant eftersom de flesta vill veta vad som kommer hända härnäst även om de egentligen inte tycker om serier. Dessa reklamfilmer har gått så länge att de är svåra att undvika. Efter att man har ”tvingats” se ett visst antal avsnitt så bygger man en relation till karaktärerna vara sig man vill det eller inte.

Något annat som är mycket bra med denna reklamserie är att budskapet läggs in mer som produktplaceringar i en film än som vanlig reklam. Man ser ICA:s erbjudanden för veckan som en del av det arbete de utför i butiken. Man kan med andra ord inte undvika att se reklambudskapet om man vill se vad som händer. Detta ger ICA en utmärkt kanal för att marknadsföra de produkter som de vill ge extra uppmärksamhet. Detta är sant oavsett om det rör sig om en rea på äpplen, deras nya matkassar eller någon annan produkt som ICA tror kan locka dig till butiken.

Något annat som jag tror har hjälpt till att göra denna reklam till en populär del av  svensk TV historia är att de även tar upp aktuella ämnen såsom t.ex. näthat i sina sketcher. (Se filmen nedan)

Stig byts ut