Old Spice | Questions

Denna reklamfilm blev en stor viral succé som spred sig som en löpeld över internet. Detta är inte svårt att förstå då den innehåller en snygg vältränad man i bar överkropp samtidigt som den hånar könsroller och de mansideal som vi numera har. Denna video blev dock mer omtyckte i USA än den blev i Sverige. Jag tror detta beror på att könsrollerna är annorlunda i Sverige. Det är vanligare att en man kan  både baka tårtor och bygga kök i Sverige än det är i stora delar av USA. Detta då det svenska samhället på många sätt är mycket mer jämställt och då vi egentligen aldrig har haft en hemmafrukultur.

Med detta vill jag dock inte säga att dessa reklamfilmer inte är uppskattade i Sverige. Det är de definitivt. De har bara inte samma slagkraft som de har i USA. Många av dessa reklamfilmer är mycket omtyckta och har en humoristisk ton som fungerar i Sverige. Ett fåtal av dem håller dock mycket lägre kvalitet än de övriga. Detta beror på att old spice försökte mjölka detta koncept alldeles för länge.

Eftersom den första filmen blev så omtyckte så försökte de göra många fler filmer på samma eller liknande teman. Tyvärr var det dock bara den första videon som var nyskapande och verkligen uppmärksammades. Efter det blev konceptet mindre intressant för varje ny film som gjordes. De kunde tillfälligt bryta denna trend när de tog in en ny skådespelare men eftersom de inte fortsatte att innovera  så blev detta bara en tillfällig förbättring.

Denna reklamkampanj är ett mycket bra exempel på att man inte bara kan kopiera en ide och filma den om och om igen. Att den blev omtyckt första gången innebär inte att den kommer funka en andra, tredje eller femte gång.

Man måste analyser och se varför en ide fungerade och applicera det konceptet på nya idéer för att nå framgång. Man kan inte fortsätta att göra nya versioner av samma film och förvänta sig att det skall funka. Om man tittar på populära reklamkampanjer som har använt samma typer av filmer under en längre period såsom t.ex. ICA och The worlds most interesting man så märker man snabbt att dessa använder samma karaktärer och samma koncept i varje reklamfilm men den historia de berättar och de skämt de innehåller ‘är alltid olika. På detta sätt blir tittaren inte trött på reklamen utan kan istället bygga en relation med karaktärerna.

Andra filmer: