Snilleblixtar – sanna historier från historien med iZettle

Affärsidén för bolaget iZettle är att göra det möjligt för vem som helst med en bra idé att börja sälja snudd på omedelbart. I centrum i produktutbudet finns en smidig kortläsare som man kopplar till en smartphone eller en surfplatta. Med kortläsaren kan man ta betalt med kort när som helst och var som helst. En snilleblixt, en kortläsare från iZettle och sedan kan man vara igång. Just det tänket har reklambyrån Round & Round jobbat med i tre reklamfilmer med en minst sagt udda touch.

Do Your Thing

I ett tätt samarbete mellan en arbetsgrupp på iZettle och ett dedikerat team hos reklambyrån Round & Round skapades under våren tre reklamfilmer för den engelska, holländska, franska respektive svenska marknaden. Filmerna berättar en alternativ historia om snilleblixtar för olika idag populära varor och om människorna som vägrade ge upp sina drömmar trots att de fick kämpa i motvind. Temana i reklamfilmerna speglar iZettles affärsidé och värderingar på ett tydligt sätt och förmodligen kommer filmerna att ge en rejält ökad varumärkeskännedom. Dessutom kommer antagligen många som tidigare inte har bekantat sig med iZettle som produkt att bli nyfikna på att få veta mer.

Lågbudget med högbudgetkänsla

Vissa reklamfilmer kostar skjortan att spela in, men resultatet blir en produkt som känns billig. Åtminstone har man svårt att se att filmen kunde kosta så mycket som den gjorde. iZettles tre reklamfilmer gjorde förmodligen inget större hål i budgeten för året, men de känns ändå rejält påkostade. Lyxig scenografi, bra skådespelare och ett grymt ljud är vad tittarna bjuds på i de tre filmerna.

Humorn saknas inte heller

Att använda humor är ett givet knep att få TV-tittare att slå ett extra öga på skärmen, och det har manusförfattarna och projektets copywriters lyckats utmärkt med. Var och en av filmerna inleds med att en person får en snilleblixt (åtminstone i hans eller hennes eget huvud). Därefter slår överheten till och försöker kväsa idén på ett mer eller mindre brutalt (och samtidigt ganska roligt sätt). I slutscenen skrattar sedan idéskaparen sist och bäst samtidigt som överheten är placerad i skamvrån och antar en mycket butter uppsyn för en extra humoristisk effekt.

Vi listar filmerna nedan. Först ut är en engelsk kvinna som av en slump uppfinner fotbollen. Sedan följer en fransk bagare som uppfinner baguetten och sist ut är en holländsk adelsman som säljer “orange morötter”. Skruvat och effektfullt, precis så som en bra och minnesvärd reklamfilm ska vara.