Sverigekredit – Låna pengar smartare

Denna reklamfilm för den svenska kreditjämförelsesajten Sverigekredit.se är inte lika populära eller lika välkänd som de andra reklamfilmer som jag har analyserat här. Den har inte gått på reguljär tv men är ett bra exempel på hur ett mindre företag med en mindre budget fortfarande kan göra en bra reklamfilm även om de inte har samma resurser som de stora internationella företagen som ligger bakom de flesta filmer vi pratar om här.

Filmen visar också på de svårigheter en mindre aktör kan råka ut för när hen vill få ut sitt budskap. Denna reklamfilm delar många av de kvalitéer som de mest populära reklamfilmerna som jag analyserat här har. Den är underhållande och har ett bra budskap. Om denna film hade haft en större budget bakom sig och gått på rikstäckande TV så skulle den potentiellt kunna ha fått samma genomslag och samma mängd gratisreklam som en del av de andra reklamfilmer jag pratat om. Den skulle bara behöva ses av fler människor. Fler människor som skulle kunna ha skapa den virala spridning som idag kan ge en reklamfilm så mycket gratis uppmärksamhet.

Det första man måste ha i åtanke när man analyserar denna reklamfilm är att lån kan vara ett relativt svårt område att göra reklam inom. Man har ett mycket stort ansvar att inte på något sätt ge tittaren ett felaktigt intryck. Om man gör reklam för en kaka kan man ta sig lite större friheter. Om någon köper en kaka de inte gillar är det inte hela världen. Om någon tar ett lån de inte har råd med baserat på att de missförstår ett budskap i en reklamfilm så kan det få mycket långtgående negativa effekter för låntagaren. Man måste också tänka på att de flesta tycker att lån och finans är relativt tråkigt. Detta innebär att man redan från börjar kommer ha tittar emot sig. De förväntar sig inte att vara intresserade av reklamen så det är svårare att få deras uppmärksamhet.

Denna reklamfilm från Sverigekredit.se löser både dessa problem på ett mycket elegant sätt. De inleder med en litet separat segment som på ett lustigt sätt belyser vad som händer om man inte tänker igenom det man gör. Den går sedan vidare och levererar sitt budskap när de har tittarens uppmärksamhet. På detta sätt riskerar de inte att något i filmklippet skall ge potentiella låntagare några felaktiga idéer samtidigt som de gör ett tråkigt budskap (låna ansvarsfullt) mycket roligare. Detta är något som jag rekommenderar att andra små företag i liknande branscher har i åtanke när de vill skapa sina egna reklamkampanjer.