Topp 3 bland YouTube-reklamfilmer

Traditionell tablå-TV är på väg ut. Konsumtion av film, serier och så vidare fokuseras istället till streamingtjänster och så kallade videogemenskaper såsom exempelvis YouTube. Att konsumtionen sker på plattformar på nätet innebär att vi får mindre och mindre kontakt med den traditionella TV-reklamen med inslag som är 15 eller 30 sekunder långa. Istället får vi ta del av längre reklaminslag.

En annan sak att notera är att reklamen på YouTube och andra plattformar ofta har en helt annan karaktär än den som traditionellt sett sänds i TV. Reklam på nätet är mer till för att bygga varumärken och skapa känslor för olika produkter och tjänster. Det primära syftet är inte att skapa en lust att köpa här och nu. Ofta handlar det också om helt globalt inriktad reklam, som inte har någon koppling till enskilda länder.

Det är inte alla företag som lyckas fullt ut med sina satsningar på reklamfilmer på YouTube. De som gör det får dock en enorm exponering. Genom åren är det många reklamklipp som har setts åtskilliga miljoner gånger. Några av de mest kända och mest sedda ska jag presentera för dig nedan!

Messi och Kobe Bryant – Turkish Airlines

Leo Messi och Kobe Bryant är två av de mest kända idrottsstjärnorna genom alla tider. I en reklamfilm för flygbolaget Turkish Airlines duellerar de om vem som kan ta den bästa selfien. De flyger runt jorden (givetvis med Turkish Airlines) i sin jakt på den absolut mest innovativa selfien.

Like A Girl – Always

I kategorin reklamfilmer med budskap som ska ge konsumenterna en positiv bild av ett varumärke sticker Always koncept Like A Girl ut från mängden. Här är inte fokus på att sälja Always produkter. Istället vill filmskaparen berätta för unga kvinnor att den bild de har av sig själva och sin plats i livet inte är den som de själva tänkte sig bara några år tidigare. Klippet är en riktig käftsmäll mot det moderna samhället och vad det gör mot unga kvinnor och tjejer i tonåren.

The Epic Split – Volvo Trucks

Ett av de mest sedda reklamklippen på YouTube (och kanske det mest kommenterade) är faktiskt svenskt. Det handlar om den episka filmen för Volvo Trucks som reklambyrån Forsman & Bodenfors producerade för ett par år sedan. I klippet står Jean Claude van Damme med fötterna på backspeglarna på två Volvo-lastbilar som kör parallellt med varandra. Avståndet ökar sedan sakta men säkert tills van Damme kan göra en split.

Du har säkert sett den här reklamfilmen både en och två gånger. Kanske har du också sett någon av de många parodier som har gjorts på temat. Det finns till exempel ett klipp med Chuck Norris som gör en split på flygplansvingar samtidigt som han balanserar en hel pyramid med piloter på huvudet. Det finns också en kanske ännu festligare video med Jean Claude van Damme där han gör en split på två satelliter i omloppsbana runt jorden.