Chanel No5 – There you are

Chanel No5 – There you are med Brad Pitt är en mycket kontroversiell reklamfilm som folk tenderar att älska eller hata. Oavsett vad man tycker om reklamfilmen går det inte att förneka att den fick väldigt mycket gratis media utrymme.

Mycket av uppmärksamhet kom från att många tyckte att det var konstigt att Brad Pitt valde att göra reklam. Det var också många som klagade på att reklamfilmen var mycket pretentiös. Att Brad Pitt valde att göra reklam är inte direkt konstigt. Vi kan anta att han fick relativt bra betalt för att ställ upp.

Huruvida reklamfilmen är pretentiös eller inte beror nog på vilket perspektiv man har när man ser den. Om man ser den som en fristående reklamfilm så är det lätt att se hur den kan ses som pretentiös.

Många som uppskattar denna reklamfilm (mig inkluderar) tycker inte att detta är hur man skall se ”Chanel No5 – There you are”. Filmen skall (enligt detta synsätt) istället ses i ljuset av Brad Pitts tidigare filmer och då framförallt ”En vampyrs bekännelser”. Om man ser reklamfilmen som en homage till denna klassiska film så förvandlas den pretentiösa dialogen till en perfekt homage. Det är inte Brad Pitt ni ser på skärmen. Det är Louis de Pointe du Lac, den 250 år gamla vampyr som han spelar i filmen ”En vampyrs bekännelser”. Huruvida filmen var menad som en homage till ”en vampyr bekännelser” eller inte är dock oklart. Det är möjligt att vi ger reklambyrån får mycket respekt om vi antar att det är en medveten homage till en gammal film. Det är möjligt att det bara en pretentiös reklamfilm som råkar ha en potentiell koppling till en klassisk film.

Oavsett vad svaret är så går det inte förneka att denna reklamfilm var en stor framgång om man ser till den mycket stora mängd gratis medieutrymme som denna film genererade. Jag och miljontals andra människor har aldrig sett denna reklamfilm sändas på tv eller på annan betald plats. Vi har bara sett den genom andra medier där reklamfilmen diskuterades. Brad Pitts status som stjärna var tillräckligt för att göra denna reklamfilm till en global nyhet utan att Chanel No5 behövde spendera massvis med pengar för att få den visad.

Detta innebär inte att denna reklamkampanj inte kostade Chanel mycket pengar. Det råder inget tvivel om att de betalade Brad Pitt en hög lön för att delta och att de la mycket pengar på att sända reklamfilmen i USA. Det innebär bara att de fick väldigt mycket extra uppmärksamhet vid sidan av den de betalade för.

Denna reklamfilm är ett bra exempel på att en reklamfilm inte måste vara älskad för att bli framgångsrik. Att vara kontroversiell eller innehålla en stor stjärna funkar också. Kan man få med båda delarna i samma film så är det givetvis bäst.